Nagyböjti gondolatok 14.

„Szabad-e szombaton gyógyítani vagy nem?” Lk.14.3.

Erre a kérdésre nagyon könnyen rávágjuk a jó választ: szabad. Mert nem az ember van a törvényért, hanem a törvény az emberért. És egyébként is micsoda szívtelenség egy beteg embert betegen hagyni.
Attól tartok, hogy többnyire nem értjük a kérdés mélységét, mert nem tartjuk meg sem a szombatot, sem az Úr napját. Vasárnap legfeljebb nem megyünk be a munkahelyünkre, jó esetben még szentmisére is elmegyünk, de a szombat megtartása messze nem merül ki ennyivel. A szombatnak rendkívül mély teológiai tartalma van, mely aztán 101 rendelkezés és még ennyi szokás formájában a zsidóság egész életét meghatározza. A Szentírás tele van a szombat megtartására vonatkozó parancsokkal. A Kivonulás könyvének 31. fejezetében a következőket olvashatjuk:
„Vigyázzatok, hogy szombatomat megtartsátok, mert jel az közöttem és közöttetek nemzedékről nemzedékre, hogy tudjátok, hogy én, az Úr szentséget kívánok tőletek. Tartsátok meg szombatomat, mert szent az nektek. Aki megszentségteleníti, halállal lakoljon, s aki dolgozik rajta, irtassék ki népéből. Hat napon dolgozzatok: a hetediken szombat van, szent nyugalom az Úr tiszteletére. Mindaz, aki munkát végez azon a napon, halállal lakoljon.
Tartsák meg Izrael fiai a szombatot, és üljék meg nemzedékről nemzedékre. Örök szövetség az. Hat napon át végezzétek munkátokat, a hetedik nap szent legyen nektek, szombat és nyugalom az Úr tiszteletére.«
A szombat megtartása sokkal több, mint egy szokás. A választott nép identitásának legmélyebb rétegeihez tartozik. Novemberben Jeruzsálemben tölthettem 1 hetet. Teljesen elvarázsolt a péntek délután kezdődő ünneplés, amellyel köszöntötte a város a szombat bejövetelét. Minden leállt, a boltok bezártak, az emberek pedig ünnepeltek otthonaikban. Öröm ünnepet ült a nép, kicsi és nagy, fiatal és öreg, férfiak és nők. Valami olyat tapasztaltam meg, amit már régen elfelejtettünk Európában, ami már régen kikopott vasárnapi ünnepléseinkből.
Jézus cselekedetének prófétikus jelentőségét, bátorságát csak akkor értjük meg, ha magunk elé képzeljük azt a 2000 évvel ezelőtti zsidó társadalmat, melynek minden porcikáját átjárta az Úrtól kapott törvény megtartása, benne kiemelt helyen a szombat parancsolatával. Jézus valójában az életével játszott amikor szombaton gyógyított, mert ha ezt a cselekedetét munkának minősítik, akkor a mózesi törvény szerint halállal kell lakolnia. Jézus ennek tudatában vállalta a beteg meggyógyítását. Mert a szeretet mindennél erősebb, mert a szeretetnél nincs nagyobb parancsolat.

A képen a következők lehetnek: étel